Dynamo Närpes / 18.01.2023

Vi presenterar Sofia Lindegård

Följer du Dynamo Närpes på Facebook, LinkedIn, Instagram eller via vårt nyhetsbrev så tar du dagligen del av kommunikatör Sofia Lindegårds arbete. Just denna text som ska handla om henne själv är skriven av turismkoordinator Filippa, men i övrigt är det till största delen Sofia som sköter om innehållet i Dynamos Närpes olika kanaler. När du läser en annons eller flyer som kommer från Dynamo Närpes är det Sofia som gjort den. Det är också hon som svarar om du ringer till Dynamo Närpes växel och det är hon som oftast ser till att det finns kaffe när det är kaffepaus.  Med andra ord en viktig kugge i det hjul som får Dynamo Närpes att snurra.

I slutskedet av studierna i allmän pedagogik vid Åbo akademi anslöt sig Sofia till Varamiespalvelu. Via dem blev sedan det som var tänkt som ett kort inhopp vid Dynamo Närpes 2011 en fast tjänst vid bolaget året därpå. En tjänst som har utvecklats från administrativa och ekonomisekreteraruppgifter till den tjänst som kommunikatör som Sofia har i dag. I samband med att hennes arbetstitel ändrades till kommunikatör 2019 gjordes en marknadsförings och kommunikationsplan för Dynamo Närpes och det är den som ligger till grund för Sofias dagliga arbete. Det innebär bland annat att hon har ansvar för kommunikationen från Dynamo Närpes ut till näringslivet. Det kan handla om information kring aktuella händelser och kurser eller nyheter som är av vikt för näringslivet. Det kan också vara information om företagsetableringar och dylikt eller info om vår egen verksamhet. Till stor del går informationen ut via sociala medier som Instagram, Facebook och LinkedIn. Dynamo Närpes nyhetsbrev som varannan vecka går ut till företagen är också en viktig kanal för att nå ut till näringslivet i Närpes.

I år kommer du att kunna läsa företagsreportage i nyhetsbrevet berättar Sofia. Hållbarhet är ett ord som är på allas läppar och vi kommer att berätta om hur företagen i Närpes jobbar med hållbarhet och förhoppningsvis inspirera andra företag att starta sin egen hållbarhetsresa.

Sofia nämner projektet CIT - Circular Insight & Transition och projektet för Hållbar turism, båda verksamma under Dynamo Närpes tak, som inspiration till Dynamo Närpes egen hållbarhetsdeklaration. Den finns hela tiden i bakhuvudet när vi jobbar säger Sofia och ger som exempel Dynamo Närpes reklamsaker som pennor och mössor.

Dynamo Närpes arrangerar varje år Slättens Mat&Mystik och den helheten står Sofia och Dynamo Närpes turismkoordinator Filippa för. Det gäller allt från marknadsföring till att stå med måttband och mäta ut marknadsplatserna. Vi är nu mitt i en process där vi under några år arbetar med att hitta sätt att förnya evenemanget så det kräver en del arbetstid, mycket mer tid än folk tror berättar Sofia.

-Det är jättekul att orda ett så stort evenemang som Slättens Mat&Mystik och evenemanget tangerar också mitt intresse för mat vilket gör det lite extra kul att arbeta med säger Sofia.

Sofia älskar nämligen att prova nya recept och koka helgmiddagar. Där får jag utlopp för min kreativitet och tanken på alla spännande recept som jag inte hinner testa kan stressa mig jättemycket säger hon och skrattar.

Familjelivet med sambo, två små barn och en åldrig hund fyller med råge fritiden och intresset för matlagning har för tillfället fått ta plats i baksätet. Just nu är det makaroner som gäller istället för macarons, men allt har sin tid.

Till jobbet som kommunikatör hör också att marknadsföra projekt, utbildningar och regionen i stort. Jag har en intressant grej på gång när det gäller att marknadsföra Närpes som jag tyvärr inte kan berätta mera om nu säger Sofia lite hemlighetsfullt.

 - Jag lovar att de som läser Dynamo Närpes nyhetsbrev ska vara bland de första som får veta vad det är sedan när det är dags. Och där har vi andra ännu en orsak att läsa Dynamo Närpes nyhetsbrev.

 

Text: Maria Filippa Sundlin